054-832-1161

קטגוריה ראשית: הוראות להכנת סיידר אלכוהולי

הוראות הכנה לסיידר אלכוהולי – כל השלבים

הכנת סיידר אלכוהולי שלב ראשון

ניקוי וחיטוי הציוד

 פעולה זאת היא חשובה ביותר ואין לדלג!

שלב זה מתבצע בשתי פעולות

הניקוי:

יבוצע בעזרת סבון נוזלי (דגנרט). יש לשטוף את הכלים היטב ,ואז לשטוף במים ,לנגבם ולייבשם היטב.

החיטוי:

יבוצע בעזרת חומר החיטוי

פוטסיום ביסולפיטמיועד כחומר מחטא ומשמר לתעשיית המזון ביחוד לתחום היין והבירה .יש לסגור היטב בסוף השימוש        

אזהרה!!!

פוטסיום ביסולפיט – לשימוש לתעשיית המזון. בריכוזים גבוהים הוא חומר מעכל. (קורזיבי)

אין לשתות נוזל חיטוי זה, מכיל חומר פעיל שטח ותוסף לחיטוי.

עלול לגרום לגירוי קל במגע עם העיניים והעור (יש להשתמש בכפפות בזמן עבודה) , במידה ונוצר מגע עם העין שטוף היטב במשך כ15  דקות לפחות.

יש לאחסן בארון בטיחות הרחק מהישג ידם של ילדים. במקום סגור, קריר ומוצל, הרחק מאש חשמל סטטי או כל מקור חום אחר.

בדלי הלבן שפוך כחמישה ליטר מים ואז  1/4 כפית (לא כף!) / כ-4 גרם פוטסיום ביסולפיט, ערבב היטב. ואז  חטא את הציוד. ישנם 2 דרכים לחיטוי:

לטבול בדלי בתמיסת מים וביסולפיט את הציוד של אותו שלב.1

– 2.מלא את בקבוק ההתזה בתמיסת מים וביסולפיט והתז על הציוד של אותו שלב.

הכנת סיידר אלכוהולי שלב שני

הכנת הסיידר

בימי החורף הקרים חמם במשך 5 דקות את 2 הפחיות לסיר עם מים רותחים על מנת לרכך את תוכנן.

  הרכב את הברז למיכל התסיסה לברז ישנם שני אטמים ואום (הברגה) . יש לוודא שאטם אחד יהיה מחוץ למיכל והשני בתוך המיכל. הדק את האום היטב בעזרת הידיים בלבד. (אין צורך בכלי עבודה)

במיכל התססה שפוך כ5 ליטר מים מסוננים (מים מסוננים כגון: תמי 4, אוסמוזה הפוכה או מסנן ביתי למים רגיל) אין להשתמש במים מינרלים או מי ברז שלא עברו סינון.

לאחר מכן, שפוך את תכולת 2 פחיות הסיידר למיכל התססה, ערבב לקבלת תמיסה אחידה. השלם למיכל התסיסה מים מסוננים עד לנפח של 17 ליטר. העזר בסקלה שעל המיכל וערבב היטב.

בדוק בעזרת המד- חום את טמפרטורת הנוזל . יש לוודא שהטמפרטורה לא גבוה מ27 מעלות צלזיוס. במידה והנוזל מעל 27 מעלות צלזיוס השתמש בקרחומים או בבקבוקי המים הקפואים שהוכנו מראש .את הקרחומים חטא ושטוף במים ומיד הכנס למיכל ההתססה. כשהטמפרטורה ירדה הוצא את הקרחומים או הבקבוקים מהמיכל .

-פתח את שקית השמרים ורוקן את תכולתה לתוך הנוזל וערבב. וודא שהשמרים הורטבו.

סגור היטב את מכסה המיכל בעזרת לחיצה על צדיו עד שישמע קליק . הכנס את גומיית המתאם (הכתומה) לחור במכסה המיכל ,מלא במים את הנשם עד חציו . (ישנו סימון על הנשם) , כדי לוודא שמכסה המיכל סגור היטב יש ללחוץ בעזרת האצבע במרכז המכסה במידה ועמודת המים עולה בנשם זה הסימן שהמכסה סגור היטב.

– הנח את המיכל בחדר שהטמפרטורה בו היא כ18-20 מעלות צלזיוס למשך 7 ימים. בחורף/קיץ, הפעל מיזוג למשך כשבעה ימים עד שמסתיימת התסיסה האלכוהולית . (הבדיקה לסיום התסיסה מתבצעת בעזרת הידרומטר)

– כעבור יום יומיים בדקו האם יש בעבוע בנשם המעיד על תחילת התסיסה. במידה ואין בעבוע, הרם את המכסה לאחר 32 שעות מרגע הכנת הבירה ובדוק האם השמרים הקציפו. במידה ויש קצף הכל תקין.

סגור את המיכל, הנח לבירה לתסוס. לרוב, התסיסה תהיה סוערת ביום יומיים הראשונים ותירגע לאחר מכן (הבעבוע ייווצר אחת ל1-2 דקות)

 כאשר הבעבוע בנשם מפסיק לחלוטין ,(בדרך כלל כשבוע). עוברים לשלב 3.

הכנת סיידר אלכוהולי שלב שלישי

בדיקה צפיפות סגולית לסיום תסיסה אלכוהולית

– חטא את המשורה ,ההידרמוטר והמדחום. (הכן תמיסת חיטוי חדשה)

-מלא את המשורה עד 3/4 גובה בבירה מברז המיכל

בדוק בעזרת המדחום שטמפרטורת הבירה במשורה  צריכה להיות 20 מעלות צלזיוס. במידה ולא הכנס למקרר ובדוק שנית שהטמפרטורה ירדה ל20 מעלות.

הכנס את ההידרומטר למשורה (ההידרומטר יצוף), הקריאה בסיום התסיסה צריכה להיות- 1010 או 1005 גרם לליטר . כדי לדעת מה המשקל הסגולי של הסיידר יש להסתכל בנקודת המפגש של הנוזל במשורה עם הסקלה שבהידרומטר. 

במידה והמשקל הסגולי מראה יותר מ1010 יש להמתין כיומיים נוספים ונבצע בדיקת משקל סגולית נוספת .  שמשקל הסגולי ירד לטווחים הרצויים הסתיימה התסיסה האלכוהולית.

בשלב זה רצוי אבל לא הכרחי: להכניס את מיכל התסיסה למקרר למשך 12 שעות לצורך שיקוע של כל התרחיפים והחלבונים בבירה ובכך הבירה תהיה צלולה.

הכנת סיידר אלכוהולי שלב רביעי

שפייה

-כדי לבצע שפייה (העברת הנוזל ממיכל התסיסה לדליים ללא המשקעים) חטא את הסיפון הקומפלט או את סיפון

 " ואת שני הדליים המצורפים לערכה. quick start"

ישנם שתי אפשרויות לבצע שפייה:

1.באמצעות סיפון קומפלט (צינור גמיש כשבקצהו ישנו מוט) .    "quick start"  באמצעות סיפון2

1.שפייה באמצעות סיפון קומפלט:

הנח את מיכל התסיסה על שולחן חבר את צינורית הסיפון לברז פתח מעט את מכסה הדלי הנח את שני הדליים הריקים על הרצפה הכנס את מוט הדחיפה ולחץ על תחית הדלי . כך שהסיידר יזרום ללא המשקעים שנמצאים בתחית מיכל התסיסה. מלא דלי אחד עד 3/4 גובה ועבור לדלי השני ובצע את אותה הפעולה הנ"ל.

"quick start " שפייה באמצעות סיפון .2

הנח את מיכל התסיסה על שולחן. הכנס את הסיפון לתוך המיכל. הצמד את הסיפון בעזרת וו התליה לדופן של המיכל. הנח את שני הדליים על הרצפה וכעת יש לבצע שאיבה בעזרת הסיפון על ידי כך: אחוז בקצה מוט הסיפון העליון הרם כלפי מעלה את הצינורית הקשיחה והורד במהירות . בצע פעולה זאת פעמיים ועל ידי כך תיווצר שאיבה של הסיידר לדליים. המשקיעים שבתחתית הדלי לא יעברו לדליים הנקיים מכיוון שלסיפון יש חלק שמרחיק אותו מהקרקעית.

-לאחר זאת, יש לשטוף ולחטא את מיכל התסיסה שלנו עם הברז , להעביר בחזרה אליו את הסיידר ללא המשקעים.

עבור לשלב הבא- 5 ,באותו היום.

הכנת סיידר אלכוהולי שלב חמישי

בקבוק

מידית לאחר סיום פעולת השפייה שטוף וחטא היטב את מיכל התססה שפוך את הסיידרמשני הדליים למיכל ההתססה. – והברז

-בקנקן מחוטא (שלא מצורף לערכה) מלא כחצי ליטר סיידר והמס לתוכו 85 גרם סוכר ענבים גלוקוז דקסטרוז,שפוך בחזרה לדלי וערבב את הסוכר המומס היטב בדלי הסיידר.

-המתן כחצי שעה לשקיעת המשקעים בבירה. בזמן זה חטא את הבקבוקים בעזרת משטף לחיטוי בקבוקים ותלה אותם לייבוש חלקי במעמד לייבוש הבקבוקים

: מילוי בקבוקים בעזרת סיפון קומפלט

הנח את המיכל על שולחן וחבר את הסיפון לברז כשבקצה הסיפון מחובר מקל המילוי. פתח את ברז המיכל, הכנס את מקל המילוי לבקבוק הזכוכית ,לחץ את מוט הדחיפה כנגד תחתית הבקבוק . הבקבוק יתחיל להתמלא. ברגע שהסיידר מגיע כמעט לקצה העליון של הבקבוק הוצא את מוט המילוי מהבקבוק. ( נפחו של מקל המילוי שווה לנפח האוויר שצריך להישאר בבקבוק)

בליטר האחרון הנשאר במיכל, נצטרך להטות את המיכל כדי להזרים את שאריות הבירה.

:"quick start" מילוי בקבוקים בעזרת סיפון 

הנח את המיכל על השולחן. הכנס את הסיפון לתוך המיכל אחוז את הסיפון בעזרת וו-התליה לדופן המיכל. חבר את מוט הדחיפה לקצה של הצינור הגמיש שמחובר לסיפון. בצע פעולת שאיבה בעזרת הסיפון , הכנס את מקל המילוי לבקבוק הזכוכית ,לחץ את מוט הדחיפה כנגד תחתית הבקבוק .הבקבוק יתחיל להתמלא. ברגע שהסיידר מגיע כמעט לקצה העליון של הבקבוק הוצא את מוט המילוי מהבקבוק. (נפחו של מקל המילוי שווה לנפח האוויר שצריך להישאר בבקבוק) בליטר האחרון הנשאר במיכל, נצטרך להטות את המיכל כדי להזרים את שאריות הסיידר.

לאחר סיום המילוי יש לפקוק את הבקבוקים בפקקי כתר עם הפוקק. (ידני או שולחני) . יש לוודא סגירה נאותה של פקקי הכתר לבקבוק. אחרת לא ייווצר גיזוז כיאות.

 הנח את הבקבוקים למשך כשבועיים במקום שבו מיכל התסיסה היה .במשך זמן זה מתבצעת בבקבוקים תסיסה שיוצרת את הגיזוז- תסיסה קרבונית.

 -לאחר כשבועיים -שלשה ולא לפני 10 ימים, הכנס בקבוק אחד למקרר למס' שעות, ואז פתח אותו והתרשם מכמות הגז. ניתן לחוש את רמת הגיזוז כעקצוץ בלשון, ניתן גם להתרשם מהבועות העולות מתחתית הכוס כדי להחליט האם הסיידר מוגזת ברמה הרצויה. בסיום הגיזוז יש להעביר כמה שיותר בקבוקים למקרר בטמפטורה של כ4 מעלות צלזיוס ולהציבם בעמידה. רצוי להמתין עוד מספר ימים בקירורם מכיוון שמרגישים הבדל משמעותי בטעם כיוון שהטעמים בבירה התאזנו לאחר מספר ימים.

* הבקבוקים מוצבים בעמידה כי השכבתם תגרום למשקע לצד הבקבוק, וכשנמזוג את הסיידר המשקע יפגום בצלילותה ובטעמה.

 בהצלחה,

Y-BEERSַַַַ&WINE

פוסטים נוספים

הוראות הכנה ליין

הוראות להכנת יין – כל השלבים

הוראות להכנת סיידר אלכוהולי

הוראות הכנה לסיידר אלכוהולי – כל השלבים

הוראות להכנת בירה

הוראות להכנת בירה – כל השלבים

בדיקת חומציות בשמן זית

בדיקת חומציות שומן חופשיות ריאגנטים – FFA

הוראות הכנת חבית עץ

הוראות הכנת חבית עץ

מתכוני אוכל מבירה

לחם שיפון בירה